Література — це храм, куди можна ввійти лише з чистою совістю й шляхетними намірами. Фрідріх Шиллер

Література — це храм, куди можна ввійти лише з чистою совістю й шляхетними намірами. Фрідріх Шиллер

Календарне планування

5 клас
№ з/п
Дата
Примітка
Зміст навчального матеріалу



ВСТУП (2 год)
1

ТЛ
світова література

Світова література – духовна скарбниця людства. Роль книги в сучасному житті.
2

ТЛ фольклор, прислів’я, приказки, загадки, пісні.
Фольклор, його характерні ознаки. Фольклорні жанри різних народів (прислів'я, приказки, загадки, пісні). Гуманістичні цінності, втілені у фольклорних творах різних народів. Література і фольклор.




КАЗКИ НАРОДІВ СВІТУ (16 год)
3

ТЛ антитеза, алегорія, автор, оригінал, переклад.
Жанрова специфіка фольклорної і літературної казки. Різновиди казок (про тварин, чарівні, соціально-побутові та ін.), їх характерні ознаки.
4



Індійська народна казка «Фарбований шакал». Викриття в образах тварин негативних людських якостей. Філософський зміст казки.
5


Японська народна казка «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик». Відображення любові до праці, кмітливості, сміливості, ставлення до природи в образі Іссумбосі. Національний колорит японських казок.

6


Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці. Значення фантастичних елементів.
7


Арабська народна казка «Сіндбад-Мореплавець» (третя подорож).
Утвердження жаги відкриття світу, мужності й людяності в казці.
8


Втілення в образі Сіндбада-Мореплавця віри в перемогу людини над обставинами.

9


Позакласне читання. Арабська казка «Про Аладдіна і чарівну лампу».

10


Брати Я. і В. Грімм. «Пані Метелиця».  Значення діяльності братів Грімм у збиранні й збереженні фольклору. Моральні цінності в казках.
11


Розвиток мовлення (письмово). Складання простого плану казки «Пані Метелиця»

12


Характеристика образів персонажів. Антитези у казці «Пані Метелиця»
13


Контрольна робота . Казки народів світу. Тест.
14



Олександр Сергійович Пушкін. Вступ до поеми «Руслан і Людмила».
15


 «Казка про мертву царівну і сімох богатирів». Синтез фольклорних і літературних елементів у творчості О.Пушкіна.
16


«Казка про мертву царівну і сімох богатирів». Система образів. Автор.

17


Розвиток мовлення (усно). Складання характеристики літературного героя.

18
06.11

Ганс Крістіан Андерсен. «Соловей».
Протиставлення «справжнього» і «штучного» в казці «Соловей».
19


Соловей як утілення сили природи й мистецтва; зміни в образі імператора.
20


Оскар Уайльд. «Хлопчик-зірка». Казкові персонажі, їх характеристика. Основний конфлікт.
21


Еволюція образу головного героя. Символічний зміст назви твору.
22


Контрольна робота . Літературна казка.
Тест.




ПРИРОДА І ЛЮДИНА (10 год)
23

ТЛ поняття про вірш, пейзаж, тема, ідея, метафора.
Джон Кітс. «Про коника та цвіркуна». Поетизація образу природи у вірші, його ідея («Поезія землі не вмре ніколи...»).
24


Иоганн Вольфганг Гете. «Нічна пісня подорожнього».
25


Зображення взаємозв'язку різних сфер природи й людини в поетичному творі. Виразне читання напам'ять.
26


Генріх Гейне. «Задзвени із глибини...». Втілення краси весняної природи у вірші.
27


Зв'язок із фольклором. Виразне читання напам'ять.
28


Ернест Сетон-Томпсон «Снап».
29


Утвердження любові до всього живого в оповіданні «Снап». Авторські спостереження за світом природи.
30


Зображення художніх образів, їх розкриття в подіях оповідання «Снап».
31


Контрольна робота .Природа і людина. Тест
32


Позакласне читання.  Редьярд Кіплінг. «Мауглі».


                                                

                                                                6 клас


Тема
Дата проведення
Примітки
Вступ. Міфи народів світу
1                    
Вступ. Література як вид мистецтва. Художній образ.

ТЛ. Художній образ, початкові поняття про традиційний  образ, вічний образ. 
2                  
Поняття про міф. Основні тематичні групи  міфів (про створення і будову світу, про героїв, календарні та ін.).Відображення єдності людини й природи в міфах різних народів. Популярні міфологічні образи, сюжети, мотиви різних народів. 

ТЛ. Міф, мотив.

3.                  
Індійські міфи . Творення. Про створення  ночі.Про потоп.  Про золоті часи

ТЛ. Поглиблення поняття про образ (міфологічний образ). 2-3 міфи
4                   
Єгипетські міфи. Ра та Апоп. Міф про те , як Тефнут покинула  Єгипет

1-2 міфи
5                    
Міфи давньої Греції . Міф про Прометея. Велич подвигу Прометея, його самопожертва заради людей


6                    
Міфи про Геракла. Уславлення розуму й сили людини в циклі міфів про Геракла

1-2 міфи
7                   
Уявлення давніх греків про природу. «Нарцис», «Деметра і Персефона»


8                    
ПЧ 1.  Неперевершені таланти давніх греків. «Пігмаліон», «Орфей та Еврідіка», «Дедеал та Ікар»


9                   
Розвиток мовлення. (у) Усний твір «Мій улюблений міфологічний герой»



Мудрість байки
10                
Байка як літературний жанр, її характерні ознаки, особливості художньої будови, повчальний зміст.

ТЛ. Байка.

11                
Езоп (VI ст. до н. є). Байки Езопа «Лисиця і виноград», «Вовк і Ягня»,«Мурашки й Цикада». Поєднання конкретного і загального в байках Езопа. Втілення людських якостей (працелюбність, розум, хитрість, дурість, жорстокість, лінощі та ін.) в алегоричних образах. Мораль байок Езопа


(2-3 за вибором учителя)
ТЛ. Езопова мова. Поглиблення понять про алегорію, образ (алегоричний образ).
12               
Іван Андрійович Крилов (1769-1844). «Квартет»,  «Бабка й Муравель». Яскравість алегоричних образів. Моральні проблеми в байках  І. А. Крилова

(1-2 за вибором учителя)
13               
Контрольна робота. Міфи народів світу. Мудрість байки. Тест


Пригоди і фантастика
14                
Ж. Верн. « П’ятнадцятилітній капітан». Тема духовного випробування людини в романі Ж. Верна.

ТЛ. Поглиблення поняття про роман.
15                
Образ Діка Сенда, моральні якості героя, його мужність і людяність


16              
Дік Сенд і його друзі


17                
Дік Сенд і Негору. Проблема рабства в романі


18                
Розвиток мовлення.(п) Складання плану характеристики образу Діка Сенда


19               
Описи природи в романі « П’ятнадцятилітній капітан».


20            
Контрольна робота. Пригоди і фантастика. Ж. Верн « П’ятнадцятилітній капітан». Тест


21             
ПЧ. Даніель Дефо. «Життя і незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо». Життя людини у гармонії з природою


22                
Чарльз Діккенс (1812-1870). Короткі відомості про Ч. Діккенса. Подорож Скруджа у часі і просторі

ТЛ. Поняття про повість
23                
«Різдвяна пісня у прозі». Сюжет та композиція твору

ТЛ. Композиція
24              
Динаміка образу Скруджа. Причини його духовного переродження


25           
Значення образу Різдва у творі. Елементи фольклору (казки, пісні)


26                
Контрольна робота . Письмовий твір-роздум у публіцистичному стилі «Що в житті людини найцінніше?» (за повістю Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»)


27.              
Микола Васильович Гоголь (1809-1852). «Ніч перед Різдвом». Народні традиції і звичаї у творі.


28          
 Тема кохання у повісті М. Гоголя. Образи Оксани і Вакули.


29                
Роль фантастики та фольклорні елементи в повісті


30               
Контольна робота. Пригоди і фантастика.      
 Ж. Верн, Ч.Діккенс, М.Гоголь. Тест




 7 клас

№ п/п
Дата
Зміст програмового матеріалу
Примітка

1

ВСТУП.
Оригінал і переклад. Види перекладів, специфіка художнього перекладу. Переклад і переспів
ТЛ. Оригінал, переклад, переспів
2

БИЛИНИ І БАЛАДИ
 Билина як жанр давньоруської літератури. Поетичне відображення історії Київської Русі в билинах. Основні цикли билин (Київський, Новгородський)

ТЛ. Билина, гіпербола
3.

«Ілля Муромець і Соловей-Розбійник», Реальність (історія, побут, звичаї) і художня вигадка в билинах. Ідеал воїна-захисника в билині «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник»

4.

Балада як жанр фольклору і літератури. Характерні ознаки балад.
«Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ
ТЛ. Балада, символ
5

 «Як Робін Гуд став розбійником», «Поєдинок Робіна Гуда з Гаєм Гізборном» . Ідеї свободи і служіння народові. Образ народного захисника Робіна Гуда
(1 за вибором учителя)
6

Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (1759-1805). «Рукавичка». Випробування головного героя балади. Образ справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність
Напам`ять
7

Адам Міцкевич (1798-1855). «Світязь». Утвердження любові до батьківщини й героїзму в баладі А. Міцкевича. Символічні образи, елементи фольклору у творі

8

Позакласне читання. Адам Міцкевич «Альпухара» . Мужність і нескореність перед ворогом як провідна думка балади

9

 Роберт Льюїс Стівенсон (1850-1894). «Балада про вересовий напій». Основний конфлікт балади (батько і син – король, свобода - рабство). Утвердження духовної сили піктів, їх героїзму в захисті національних цінностей. Символіка твору

10

Розвиток мовлення (п). Складання цитатного плану балади за вибором

11

 Контрольна робота. БИЛИНИ І БАЛАДИ. Тест

12

ІСТОРІЧНЕ МИНУЛЕ В ЛІТЕРАТУРІ
Вальтер Скотт (1771 – 1832). «Айвенго». В. Скотт – засновник історичного роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго».

ТЛ. Роман, види і функції пейзажу
13

Вальтер Скотт «Айвенго».  Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу

14.

Розвиток мовлення (у).  Порівняльна характеристика жіночих образів роману. Ровена та Ребека - дві різні долі

15

Вальтер Скотт  «Айвенго». Зіткнення добра, краси й справедливості із жорстокістю і підступністю. Образи Бріана де Буагильбера, принца Джона, Фрон де Бефа, Моріса де Брасі.

16

 Вальтер Скотт «Айвенго» .Історичний колорит твору і засоби його створення. Динаміка сюжету і гумор.

17

Контрольна робота. Письмовий твір-роздум у публіцистичному стилі «Мій улюблений герой роману «Айвенго».

18

Друга світова війна у європейській поезії К.І. Галчинський «Лист з полону», «Пісня про солдатів  Вестерплятте. А. Марґул-Шпербер «Про назву концтабору Бухенвальд». Зображення трагедії  Другої світової війни з різних боків Європи
ТЛ. Художній час і художній простір
Напам`ять (за вибором учнів)
19.

Б.Окуджава «До побачення, хлопчики…»

20.

Василь Володимирович Биков (1924 – 2003). «Альпійська балада».  Особливості сюжету і композиції повісті. Образи Івана Терешка і Джулії

21

В. Биков. «Альпійська балада».Протиставлення сили дружби і кохання світу насильства. Гуманістичний світ повісті.

22

Символічність назви  повісті «Альпійська балада». Риси жанру балади в ній

23

Позакласне читання. Ю. Друніна «Зінка»,
І. Вайсґлас «Круки»

24

Контрольна робота . ІСТОРІЧНЕ МИНУЛЕ В ЛІТЕРАТУРІ». Тест

25

ДУХОВНЕ ВИПРОБУВАННЯ ЛЮДИНИ
Джеймс Олдрідж «Останній дюйм».  Проблема взаємин між батьками й дітьми. Образи Бена і Деві, художні засоби їх створення
ТЛ. Поглиблення понять про оповідання
26

Джеймс Олдрідж «Останній дюйм».  Віра у внутрішні можливості людини,  подолання нею життєвих випробувань, здатність до порозуміння. Утвердження сімейних цінностей. Символічність назви оповідання.

27

Редьярд Кіплінг (1865-1936). «Балада про Схід і Захід». Протистояння і примирення Сходу й Заходу
ТЛ.Поглиблення понять про  баладу, вірш
28.

Редьярд Кіплінг (1865-1936). «Балада про Схід і Захід». Антитези у творі. Ідеї миру і  дружби. Динаміка образів головних героїв (Камаль, полковничий син).

29.

Проблема духовного випробування людини та її моральної стійкості у вірші Р. Кіплінга «Якщо». Сюжет і композиція вірша. Художні особливості твору, його провідна ідея

30

Контрольна робота.  «ДУХОВНЕ ВИПРОБУВАННЯ ЛЮДИНИ» . Тест


              8 клас

№ п/п
Дата
Зміст програмового матеріалу
Примітка
І. Вступ
1

Художня література як мистецтво слова, її місце серед інших видів мистецтва. В.Вордсворт «До прекрасного». Уславлення в сонеті величезної сили «святого мистецтва»

2

Місце національних літератур у всесвітньому літературному процесі, їх взаємодія та взаємовпливи. Веди – священна книга індійського народу. 

3

 Біблія – одна з найдревніших і найпопулярніших книг людства.

4

 Розвиток мовлення. Біблійні афоризми.

5

Коран як пам`ятка класичної арабської літератури.

ІІ. Людина та її світ у давніх літературах
6

Антична (давньогрецька і давньоримська) література – вихідна основа європейських літератур. Оспівування людини та її світу як одна з провідних тем античної літератури.

7

Найвідоміші цикли давньогрецьких міфів – троянський, фіванський, про аргонавтів.

8

Гомер – легендарний основоположник європейської літератури. Поема «Іліада».

9

Розвиток мовлення. Усна порівняльна характеристика образів Ахілла і Гектора як уособлення ідеалу людини, героя, воїна.

10

Гомер. «Іліада». «Пріам у Ахілла» . Гуманістичний пафос поеми.

11

Пригодницький, казковий і побутовий елементи «Одісеї».

12

Гомер. «Одіссея». «Одіссей у Кірки». Образ Одіссея- воїна, ватажка, батька, сина, чоловіка, мандрівника, патріота.

13

Контрольна робота. Людина та її світ у давніх літературах. Давні пам’ятки літератури. Гомер. Тест .

14



Давньогрецька лірика як синтез поезії та музики. Види давньогрецької лірики. Тіртей. «Добре вмирати  тому…». Архілох. «Серце, серце…», «Хліб мій на списі замішаний»

15

Сапфо. «До богів подібний…», «Жереб мені випав такий…». Поетизація кохання, краси в поезіях Сапфо.
Оспівування життєвих насолод у творах  Анакреонта. «Принеси води…», «Золотоволосий Ерот».

1-2 поезії напам`ять
16

 Театр у давній Греції. Виникнення трагедії та комедії. Есхіл. «Прометей закутий». Розповідь Прометея про його благодіяння людству.

17

Софокл. «Антігона». Оспівування людини та її внутрішнього світу в давньогрецькій трагедії.

18

Позакласне читання. Образ ідеальної людини в трагедії Софокла «Едіп-цар».

19

Розвиток мовлення. Контрольний твір-роздум у публіцистичному стилі «Дивних багато на світі див, найдивніше із них – людина» (за давньогрецькою літературою).

20

Публій Вергілій Марон. «Енеїда». Поема «Енеїда» як літературна обробка римської легенди про троянця Енея – засновника Риму. Заспів. Творче наслідування поем Гомера.

21

Поетизація римської доблесті, патріотичного служіння державі, величі Риму в поемі Вергілія «Енеїда»

22

Квінт Горацій Флакк. Оди «До Мельпомени», «До Манлія Торквата».  Мотив увічнення пам`яті про поета у його творчому доробкові, який буде потрібен майбутнім поколінням.

23

Публій Овідій Назон. «Метаморфози». Міфологічна основа розділу «Чотири покоління людей». Елегія «Зима на чужині», втілення в ній душевних переживань поета.

24

Контрольна робота . Людина та її світ у давніх літературах. Література Давньої Греції. Тест.


ІІІ. Жанрово - тематичне розмаїття середньовічної літератури

25




 Середньовіччя як історична і культурна доба, її хронологічні межі. Творчість Лі Бо – вершина китайської лірики. Свіжість і несподіваність поетичних асоціацій у вірші «Входжу в річку». Елегійні мотиви поезії «Печаль на яшмовому ганку».

26

Творчість Ду Фу, проблематика  поезії китайського лірика. Засудження війни у вірші «При місяці згадую брата». Поетизація мирної праці в поезії «Пісня про хліб і шовк». Мотив ностальгії у вірші «Повертаються дикі гуси».

27

Характерні риси та особливості віршування персько – таджицької середньовічної лірики. Видатний персько – таджицький поет Рудакі.

28

  Корифеї персько - таджицької середньовічної лірики: Омар Хаям, Гафіз. Алегорична багатозначність образів їхніх творів. Особливості віршування.
Напам`ять рубаї
29

Позакласне читання. Фантастична історія реального життя студента Анзельма (Гофман. «Золотий горнець»).

30


Творчість провансальських трубадурів, її жанрово-тематичне розмаїття. Твори Джауфре Рюделя та Бертрана де Борна.

31

Із лірики вагантів. Своєрідність поезії вагантів, її провідні теми.

32

Контрольна робота . Жанрово - тематичне розмаїття середньовічної літератури. Тест.


1 коментар: