Література — це храм, куди можна ввійти лише з чистою совістю й шляхетними намірами. Фрідріх Шиллер

Література — це храм, куди можна ввійти лише з чистою совістю й шляхетними намірами. Фрідріх Шиллер

Я - класний керівник

Година спілкування

            «Бережи здоровя  змолоду»

Мета: спрямувати учнів на здоровий спосіб життя, на стійке бажання бути здоровими, на виховання в учнів культури здоров'я - складової загальної культури людини, на протистояння шкідливим звичкам.
Обладнання: прислів’я про здоров’я, висловлювання відомих людей про здоров'я, малюнки  з антирекламою.
Хід заняття
Вчитель. У кожного з вас є своя мрія. Щоб досягти її кожний з вас робить певні кроки. Я не помилюся, коли скажу, що кожний з вас мріє після закінченні школи отримати цікаву професію, бути успішним у житті і створити хорошу дружню сім'ю. Кожна людина в житті чогось прагне. Кожна людина має цінності.
Так що ж таке цінності?
Цінності - це те, що важливо для вас, за допомогою чого люди звіряють і оцінюють будь-що у своєму житті.
Цінності, подібно до магніту, впливають на нашу поведінку і визначають життєвий шлях. Навіть, якщо не докладати зусиль, наші цінності складуться під впливом обставин і оточення. Ця сфера занадто важлива, тому ми не повинні допускати, щоб це за нас вирішував хтось інший. До того ж стихійно сформовані цінності нестійкі, людина часто почувається розгубленою, сама не знає чого хоче, і цим може скористатися будь хто, наприклад, схиливши вас до ризикованої поведінки. В народі говорять: «Скажи хто твій друг і я скажу хто ти», «З ким поведешся, того й наберешся», ось чому вашим батькам небайдуже з ким ви товаришуєте.
Щоб запобігти цьому й усвідомити, що справді є важливим для вас, виконайте це завдання. ( на партах у учнів знаходиться завдання, ручки).
3 метою мотивації пізнавальної діяльності вчитель пропонує учням поділитися га групи по 5-6 чоловік і записати на листочках життєві цінності для підлітків.
(Учні записують : зовнішня краса, успіхи в навчанні, дружба з однолітками, дружня родина, здоров’я своє і близьких, багато грошей, модний одяг, щастя , благополуччя , розваги , подорожі…).
  Вчитель. Тепер я попрошу вас підкреслити в цьому списку тільки 5 цінностей. А тепер з 5 залишіть 3, з 3 залишіть одну.
Ось ми підійшли до висновку, що здоров'я - найголовніша цінність для вас. І не тільки для вас, а кожна людина цього прагне.(Оголошення теми виховної години).
Сучасне суспільство зацікавлене у фізично і морально здорових громадянах, здатних до активного творчого довголіття. Збереження здоров'я належить до глобальних національних проблем. Наш Уряд прийняв Програму «Здоров'я нації».
Не потребує доказів, що міцне здоров'я   - це найголовніше джерело щастя і благополуччя людини, її неоціненне багатство.
Увага учнів звертається на визначення ВООЗ написане на дошці :
«Здоров'я - це гармонійне поєднання фізичного, психічного, соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб і фізичних вад».
Давайте пригадаємо, що ми відносимо до фізичного, психічного та  соціального здоров’я? ( відповіді учнів).

Учитель пропонує учням розглянути діаграму від яких факторів залежить здоров'я.
20% - від навколишнього середовища
20% - від спадковості
10% - від стану медицини
50 % - від способу життя людини
Чи може людина впливати на своє здоров’я? ( відповіді учнів).
Отже, ми можемо зробити висновок, що завданням кожної людини є навчитися зберігати, зміцнювати власне здоров'я, використовуючи природні, соціальні фактори довкілля, резерви власного організму, досягнення науки та народний досвід.
Учитель запитує в учнів:
-                Який спосіб життя повинна обрати людина, щоб бути здоровою?». (Здоровий).
-                А як ви розумієте, що таке здоровий спосіб життя?
                                                       ( відповіді учнів )
(Раціональне харчування, дбайливе ставлення один до одного, дотримання режиму роботи та відпочинку, заняття фізкультурою, запобігання інфекційним хворобам, дбайливе ставлення до природи, дотримання правил гігієни, догляду за тілом і житлом; збереження національних оздоровчих традицій, відмова від шкідливих звичок....)
Необхідно  підвести учнів до умовиводів:
Кожна людина повинна знати, котрі з життєвих навичок можуть зашкодити здоров’ю, а які — зміцнити і навіть, покращити його.
Здоровий і розумний спосіб життя сприяє тому, що творчі та фізичні сили людини не вичерпуються досить довго.
 Отже, ми можемо зробити висновок, що завданням кожної людини є навчитися зберігати, зміцнювати власне здоров'я.

                 Прислухайтеся до  порад лікарів та старших людей:
Щоб здоровим  бути – завжди пам’ятай:
Не сумуй, не сердься, а ходи й співай.
Рівномірно м’язи й мозок навантаж.
Сам роби все – не чекай, що зробить «паж». 

Добрим будь – допоможи, як змога є.
Не вагайся, коли треба дать своє.
Якщо зробиш так – спаде тягар з душі.
Все роби з любов’ю, не гріши.

А чи  труд втомив тебе, чи путь, -
Про фізичні вправи не забудь.
Відпочинок повний буде лиш тоді,
Коли тіло вимите в воді.

Походи, навіть побігай босоніж,
Смажене і жирне менше їж.
Більше овочів і фруктів споживай,
Вдосталь спи, але ранесенько вставай.
Багато людей починають цінувати здоров'я, втративши значну частину цього природного скарбу. Тому з молодих років потрібно замислюватись, що здоров'я потрібно берегти.
Тут доречно пригадати народні прислів'я про здоров'я.
Здоров 'я - найдорожчий скарб.
Бережи плаття знову, а здоров 'я - змолоду.
Весела думка — половина здоров 'я.
Нема здоров 'я — нема щастя.
Хто здоровий, той ліків не потребує.
Здоровому здається, що ніколи не захворіє.
Здоровий хворого не розуміє.
Тримай голову в холоді, а живіт у голоді - будеш здоровим.
Було б здоров’я а все інше наживемо.
Руйнувати здоров’я - значить обкрадати себе.
Гроші загубив - нічого не загубив; час втратив - багато
втратив, здоров’я загубив — все втратив.
Необхідною умовою збереження здоров'я є  -  знання і навички здорового способу життя. Учні цих навичок набувають в школі, в сім'ї, в суспільстві.

      Вам зараз по 13 років. Вік дуже цікавий, але і небезпечний. Чому?
                                        ( відповіді учнів)
 (бо в 13 років підлітки поспішають жити дорослим життям, хоча вони до цього ще неготові ні фізично, ні морально . В такому віці підлітки починають набувати шкідливих звичок).

 А Як ви гадаєте, чому?
( відповіді учнів)

(Хочуть швидше бути дорослими.
Круто!
Це модно.
Хочуть подобатись дівчатам.
З цікавості.
Багато вільного часу.
Так хочуть зняти стрес.
В кампанії всі це роблять, чого бути « білою вороною».
Багато реклами тютюну, пива, алкогольних напоїв на вулиці, по
телебаченню.
Це показують в усіх фільмах.
Це роблять майже всі дорослі; батьки, лікарі - також:.
Так роблять наші кумири - співаки, артисти.)

       Ви стоїте на початку великого шляху, який називається життям, кожен з       
 вас стоїть перед вибором.
     Отже, що краще - бути здоровим, багатим і щасливим, чи хворим, бідним і нещасним?
 ( відповіді учнів)

 Вчитель .Для того, щоб зберегти здоров'я, бути успішним у житті, створити гарну сім'ю, потрібно не піддаватися шкідливим звичкам..
       Дорослі часто усвідомлюють, що колись почавши курити, зробили це необачно. Вони б раді кинути, та вже пізно. їм також важко сказати вголос, що через власну слабкість дуже багато чого втратили: здоров'я, час, красу.
       Задумайтесь ! І беріть краще приклад з   цих людей, про яких написано в буклеті, який було видано фондом «Здоров'я для всіх».
       На початку заняття я говорила, що Уряд нашої країни прийняв Програму     здоров'я. Було створено також фонд «Здоров'я для всіх».
       Цей фонд було створено за ініціативою народного депутата Сергія Шевчука, який провів опитування серед старшокласників з проблеми тютюнокуріння і запропонував поставити запитання зіркам спорту, мистецтва, науки, стосовно куріння.
      Я пропоную вам ознайомитись з їх відповідями, які розміщені в буклеті. Прислухайтесь до порад людей, що досягли в житті найвищих вершин і по - справжньому щасливі без куріння.
Було поставлено такі запитання:
1. Чи курите Ви?
2.      Чи курили Ви, коли Вам було 16?
3.Якими тоді були Ваші захоплення?
4.Ваші поради — як досягти в житті успіху?
Ось що вони відповіли:
1 .Чемпіони світу з боксу брати Клички відповіли, що на куріння просто не було часу, а також і бажання. Вони в 16 років займалися спортом. Порадили старшокласникам знайти заняття по душі. А головне запам'ятати, що в 16 років молодь творить своє майбутнє і потрібно цілеспрямовано працювати, а не тратити час марно, бо результати будуть протилежними.
2. Перший український космонавт Леонід Каденюк відповів, що він в 16 років мріяв про небо, про космос, вивчав астрономію, багато часу приділяв спорту,  фантазував, уявляв собі будову Всесвіту: як рухаються планети, зірки, комети, зачитувався фантастичними, художніми, філософськими творами. Він радить поставити перед собою високу мету і свідомо йди до її досягнення.
3.Перший український чемпіон світу з шахів Руслан Пономарьов відповів, що він не палить і ніколи не палив. Успіхів у своєму житті досяг, тому що не витрачав свій час на марне й шкідливе для здоров'я заняття. Улюблені заняття у цей період було навчання та гра в шахи. Він радить старшокласникам цінувати час, бо потім не наздоженете, цінувати здоров'я, щоб потім його не зміцнювати. І обов'язково ставити перед собою благородну мету, багато працювати заради її досягнення, не розмінюватися на сумнівні захоплення.
4. Чотириразова чемпіонка Олімпійських ігор, Герой України Яна Клочкова відповіла, що в неї не те, що бажання, навіть, думки не виникало спробувати закурити. Найголовнішим в 16 років для неї були постійна праця, творча напруга, тренування, бажання досягти перемоги, не підвести своїх наставників. Вона від своїх успіхів завжди була щаслива і горда.
Кожна людина від природи наділена талантом, спробуйте якомога раніше розпізнати його в собі. Треба багато працювати, витрачати енергію на справжнє, корисне, шукати однодумців і вірити в своє покликання. Тоді успіх, визнання, повага від людей прийдуть. А це потрібно кожному.

5.Заслужена артистка України Ольга Сумська вважає, що куріння - це антипод здоров'я, який нівечить красу і робить людину сірою, непомітною у натовпі курців. Вона радить не крокувати у натовпі курців до передчасної старості та смерті. Потрібно розвивати свої таланти. Тільки в цьому насолода, успіх, щастя. Вона також радить берегти свою природну оригінальність, не піддаватися сумнівним, начебто дорослим і модним, спокусам, залишатися самими собою, не поступати так, як від тебе вимагають інші, стояти на своєму, бути сильними.
6.Народна артистка України, переможниця міжнародного конкурсу «Євро бачення - 2004» Руслана Лижичко відповіла, що вона не курить і дуже не любить бути там, де курять. У її студії закон: «Ніякого куріння!». Вона з раннього дитинства захоплювалася музикою і мріяла стати музикантом. Тому присвячувала заняттям з музики багато часу. А щоб досягти успіхів у житті, вона радить бути сміливим і сильним у своїй справі. Причому, сильним потрібно бути передусім до себе. Дуже легко піддатись чиємусь впливу, а відстоювати свою власну думку та ідею, в яку ти справді віриш, працювати над собою - це справжня перемога. Вона особисто завжди робила так.
Вчитель звертається до учнів з запитаннями:
-           Як ви гадаєте, як змінюється життя курців після того, як вони почали
курити?                      (відповіді учнів )
(Начебто, впевнені у собі, почуваються старшими, мають конфлікти з батьками, витрачають більше грошей, мають поганий подих, стають залежними від тютюну).
-           Як бачите позитивних зрушень, що приносили б радість і задоволення,
значно менше, ніж негативних.

-     Що згоряє у вогні сигарети разом з тютюном ?

(Тютюнова пожежа з’їдає чималі гроші, які потрібні на спортивний одяг, взуття, відпочинок, комп’ютер, мобільний телефон, поїздку на канікулах на море... А найголовніше на заняття курінням згоряє дорогоцінний час, здоров’я, які потім вже не повернеш).
Легенда про старого старця і тютюн.
ГРА «Міфи і факти про куріння».
Мета: розвінчувати міфи про куріння.
1.     Роздати учням по 2 кружечки: червоний і зелений.
2.     Учитель зачитує твердження, а учні піднімають зелений кружечок – якщо погоджуються з цим твердженням, червоний – якщо не погоджуються.
Міф.
Куріння підбадьорює та підвищує працездатність.
Факт.
Давно спростована думка про те, що куріння знімає стрес. Навпаки, воно призводить до нервозності й бажання закурити наступну сигарету.
Міф.
Краще курити, ніж товстіти.
Факт.
Лікарі довели, що більшість людей вже через рік після відмови від нікотину втрачають усі зайві кілограми. Пацієнтам, які відмовилися від куріння та протрималися впродовж двох років, ожиріння загрожує менше, ніж запеклим курцям. Окрім того, серед товстунів курців анітрохи не менше, ніж серед тих, у кого немає проблем із зайвою масою тіла. Саме по собі куріння на масу тіла ніяк не впливає, воно лише послаблює відчуття голоду. Доведено й те, що багато колишніх курців використовують їжу як замінник сигарети, саме це й збільшує їхню масу. Варто також зауважити, що куріння шкідливіше від зайвої ваги.
Міф.
Куріння допомагає думати.
Факт.
Радше навпаки. Причина зниження інтелекту криється у відкладеннях кальцію в судинах. Вони заважають кровообігу та збагаченню мозку киснем, що призводить до зниження мозкового потенціалу.
Міф.
Легкі сигарети не дуже шкідливі для здоров’я.
Факт.
На жаль, вони не менш шкідливі, ніж звичайні. Використовуючи легкі сигарети, курці затягуються частіше та глибше, що призводить до раку легенів.
Міф.
Пасивне куріння є безпечним
Факт.
Насправді, воно, навіть, небезпечніше, ніж звичайне. Сигаретний дим поділяють на два струмені: основний і побічний. Перший потрапляє в легені під час затягування, а другий виходить від вогника, що жевріє на кінці сигарети, де концентрація шкідливих хімічних речовин у 50 – 100 разів більша. У родинах, де батьки постійно курять, дитина в 4 -5 разів частіше хворіє, у неї порушується розумовий і психічний розвиток.
    
- Що значить вислів «Курити - все одно, що стріляти в себе з
револьвера)?                                     
                                       ( відповіді учнів)
Вчитель. В Міжнародній класифікації хвороб тютюнова залежність віднесена до групи « Психічні і поведінкові розлади внаслідок вживання психоактивних речовин», з а підрахунками ВООЗ щороку від хвороб, які спричиняє тютюн вмирає 5 млн. людей. І коли тенденція не зміниться, то до 2020 ця кількість зросте до 10 млн. Серед них можеш бути і ти, якщо зараз перший раз візьмеш у руку цигарку. В Україні тютюн вбиває нині до 120 тисяч людей на рік. На планеті від тютюну кожні 8 секунд помирає людина.
Класик німецької літератури В. Гете сказав «Від куріння тупіють. Воно несумісне з творчою роботою. Куріння годиться лише для нероб».

Король Англії Яків І висловився, що «Звичка, огидна для зору, нестерпна для нюху, шкідлива для мозку, небезпечна для легенів - ось що таке куріння».
Класик англійської літератури Бернард Шоу вважав, що «Сигарета - це паличка. На одному кінці якої вогник, на іншому дурень».

Учитель. А зараз послухайте як борються із тютюнопалінням у інших країнах світу.

 Штраф до 3000 дол. чекає кожного, хто надумається закурити в Нью-йоркському ресторані з кількістю місць більше 35...
 В Італії останнім часом взагалі кинули палити в суспільних місцях, включаючи ресторани, бари, музеї, не говорячи вже про банки і офісні приміщення. Бояться. Ще б, адже з порушників там стягується штраф до 125 долл.!
 В Англії на гроші, які як штраф платить порушник законодавства, можна запросто купити уживаний автомобіль.
 У Франції за куріння в ресторанах, кафе і на перонах з недавніх пір доводиться платити настільки ж великі штрафи.
 В Данії астрономічно виросли ціни на цигарки.
 У Сінгапурі палити на вулицях дозволено, а струшувати попіл ні... Тому, хто впустить коробку з-під цигарок, загрожує штраф в 625 дол.
 В Токіо з 2002 р. заборонено палити у всіх суспільних місцях під загрозою величезного штрафу...
 Ці заходи по боротьбі з курінням прийняті урядами багатьох розвинених держав. Керівники заводів, банків, офісів, у свою чергу, почали давати надбавку до заробітної плати некурящим співробітникам...

Учитель. А які заходи по боротьбі з курінням застосовувалися в нашій країні за останні роки? (На пачках сигарет почали писати про те, що куріння небезпечне для здоров'я, намагаються заборонити рекламу сигарет...)
 У нашій країні поки що надана свобода дій продавцям і виробникам сигарет. Реклама вселяє нам, що сигарети — це щось чудове, і пропонує пробувати то один їх сорт, то інший... Ціни на цигарки і сигарети низькі, як ніде в світі. Люди можуть палити навіть при найнижчих доходах, губити при цьому себе і тих, що оточують.

А тепер послухайте нашу антирекламу. Може хтось в ній упізнає себе чи своїх знайомих.

Якщо справжній ти балбес –
Цигарки пали «Експрес».
Наковтатись хочеш диму,
То пали бридотну «Приму».
Хай в легені потрапляє,
В організмі осідає.
Якщо ти геть нетямущий-
Станеш «Чахликом Вмирущим».
Хочеш вмерти в тяжких муках-
Цигарки пали «Прилуки»
Якщо хочеш мати астму,
То мерщій підпалюй «Астру».
Якщо хочеш мати горе,
Закури цигарки «Море».
Запалив ти «Отаман»-
Вдарив в голову дурман.
Димом ледве не вдушився,
Добре, що живим лишився.
В хмарі диму заховавсь,
І смердоти наковтавсь.
Спокою нема ніде,
Бо скурив оте «LD».
Безліч матимеш проблем,
Як запалиш ти «LM».
І серцеву недостатність,
         Й виразку, й непрацездатність.
         Якщо справжній ти осел -
Підійде тобі «Кемел».

Вчитель. На те, вам друзі, всім і голова,
               Щоб на подібне вас ніхто не підбивав!

Займайтесь спортом, танцями, співайте!
Учіть науки,  в творчості дерзайте.
Життю радійте, йдіть у світ краси.
 Милуйтесь ним крізь капельки роси!
 Краса врятує світ !
 А здоровий спосіб життя – врятує нас всіх.

 Здоров’я людини – це дар, який потрібно берегти. І берегти його потрібно ще змолоду, бо потім вже може бути пізно.
Недаремно народне прислів’я так і передається від покоління до покоління  - «Бережи здоров’я змолоду».
Зберігаючи своє здоров’я ти збережеш  здоров’я нації.



                                                     То ж будьмо здорові!





Година мужності
«У моєму серці Україна»

Мета: Сприяти моральному збагаченню підлітків, спонукати їх до роздумів, зміцнювати віру в людину, поглиблювати розуміння справжніх цінностей ;
- розширити знання учнів про національні та народні символи України;
- впливати на виховання любові, поваги до свого народу, своєї родини, української мови, пісні;
- формувати почуття  відповідальності за спільну справу;
-формувати патріотичні почуття гордості за героїв сьогодення, які мужньо захищають східні кордони нашої держави, відстоюють її незалежність.

Обладнання та оформлення: Державний Прапор України; класна кімната прикрашена повітряними кульками, елементами народної символіки , макет карти України; записи музики.
Завдання:
-сформувати знання про історію, культуру України;
-стимулювати прагнення до глибшого і детальнішого вивчення унікальності нашої держави;
- мотивувати  розширення кругозору, вміння чітко і лаконічно висловлювати власні думки, самостійно знаходити необхідну інформацію;
- виховувати вміння підтримувати колектив, прагнення до кращого у житті;
розвивати почуття патріотизму. 

Хід уроку:                                       
І Організація класу.  
         
Вступне слово вчителя

Доброго дня, любі діти! Ось і ще одні веселі канікули пролетіли на крилах теплого і ласкавого літа. І знову вересень, і шкільний дзвоник кличе вас до праці.Сьогодні Першовересень заглянув на кожне шкільне подвір'я, завітав до кожної української школи.  Мабуть, не треба бути провидицею, щоб дізнатися, чого найбільше хочуть сьогодні всі люди України. Звичайно, миру. Адже, саме мир, рідний край, дорогі люди поруч роблять нас щасливими. Тож нехай цей навчальний рік принесе кожному з нас мир, добробут, злагоду, творчі відкриття й нові враження. А перший урок стане для нас початком шляху до цих відкриттів.

ІІ. Оголошення теми і завдань уроку
Кожен народ, кожна людина має свої святині. Для нас, українців, найбільшою святинею є наша родина. Родина – це не тільки наша сім’я, це наша Батьківщина – Україна.

Учитель Наш український поет Василь Симоненко писав: «Кожна нація і народ створили десятки тисяч слів. Одні з них звучать вагомо і живуть довго. Інші з часом стираються, темніють, як мідяки, і щезають із пам’яті людської. Але є слова, які можуть зникнути лише тоді, коли зникне сам народ, що створив їх. До таких належить прекрасне і просте слово – Батьківщина. Воно вічне, як вічний народ».
Україна – це мати, яку не обирають,
Україна – це доля, яка випадає раз на віку,
Україна – це пісня,
Яка вічна на цій землі.
 Сьогодні наш урок  має назву «У моєму серці Україна ».
( Діти говорять, що очікують від уроку)

ІІІ. Робота над темою уроку

Учитель.
Багатовікова історія українського народу, народу-великомученика, на долі якого було досить лиха… Майже кожне століття, як свідчать джерела, розпочате голодними роками, наслідками епідемій, спустошливими війнами, чужоземними навалами. З XV століття, з часів козаччини, почалася національно-визвольна боротьба за побудову незалежної самостійної держави. Але шлях до незалежності був тяжкий і тернистий. Важко назвати країну, яка б пережила те, що пережила Україна за більш ніж пів-тисячолітнє поневолення (1240 – 1991 р.)
Формування новітньої нації припало на часи визвольної війни 1648-1657 років під проводом Богдана Хмельницького проти Речі Посполитої. Результатом війни стало заснування в України козацької держави – Війська Запорозького.
У ХУІІІ столітті козацька автономія була ліквідована. Під час української революції початку ХХ століття постало декілька національних держав: Українська Народна Республіка, Українська Держава, Західно-Українська Народна Республіка.

У 1919 році відбулося возз’єднання українських земель, проголошено Акт злуки. У 1922 році Українська республіка ввійшла до складу Радянського Союзу. Сучасна держава Україна утворилась у результаті розпаду Радянського Союзу 1 грудня 1991 року.

Звичайно, що ми згадали тільки деякі важливі події з життя молодої Української держави. Але сьогодні з гордістю можемо сказати: так, є незалежна Українська держава зі своєю землею, своїм народом, своїми символами, своєю рідною мовою, традиціями і культурою.
 Стаття 65 Конституції нашої держави говорить, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов’язком громадян України.


Вікторина «Чи знаєте ви Україну?»
Питання відображуються на слайдах презентації, після відповідей дітей відкривається правильна відповідь на слайді
«Чи знаєте ви Україну?»
1. У якій півкулі знаходиться на карті наша Батьківщина? (У східній)
2. На якому материку ми живемо? (Євразія)
3. Які країни межують з Україною? (Білорусь, Росія, Польща, Словаччина, Угорщина, Молдова, Румунія)
4. Скільки областей в Україні? (24)
5. Назвіть їх.
6 Як називається столиця України? (м. Київ)
7.   Коли країна проголосила свою незалежність? (24 серпня 1991 року)
8 Яка називається найвища вершина Карпат? (Гора Говерла, 2061 м)
9. Яка найбільша річка в Україні? (Дніпро)
10. Які ви знаєте державні символи? (Очікувана відповідь – Гімн, Тризуб, жовто-блактиний прапор).
      
Кожна держава має свою символіку. Що це означає? Символ – це знак,     умовне позначення якогось предмета чи явища. Вистраждавши виборовши волю, Україна тепер має свої державні символи, які уособлюють її історію, її сутність, тобто найбільш характерне для неї.
ЛЕГЕНДА ПРО ДЕРЖАВНІ СИМВОЛИ
 Жила собі жінка. І мала вона трьох синів. Сини зростали чесними, сміливими, дуже любили свою неньку і готові були віддати за неї своє життя. Виросли сини і розійшлися по світах, прославляючи свою матір. Найстаршому матір подарувала на згадку про себе золоту корону з трьома промінцями. Корона зігрівала людей, вела вперед, показувала шлях до кращого життя. За цю трипроменеву корону люди дали першому синові ім’я Тризуб. Середньому сину мати дала в дорогу блакитно жовтий одяг. Сміливий та сильний був середній син, і прославив він свою матір добрими звитяжними (героїчними вчинками). Люди запам’ятали його і прозвали Прапором. А найменший син отримав у дарунок від матері соловейків голос. І де б він не був, усюди лунала його дзвінка урочиста пісня. За цей голос і величний спів люди дали йому ім’я Гімн. Так і донині по всьому світу золотий тризуб, синьо-жовтий прапор і урочистий гімн прославляють рідну неньку – Україну. Вони стали державними символами України.
 Учитель
Державним Гімном України є національний гімн на музику М. Вербицького із словами першого куплету та приспіву твору П. Чубинського
Учень
    Хвалебна пісня – гімн держави
    У дні торжеств завжди звучить,
    Рука злегка тремтить на серці,
    А в грудях полумям горить.
    Найкраще слово «Україна» -
    Народу нашого земля,
    І кожен з Заходу до Сходу
    Свій край ділами прославля.
    Співаєм гімн і кожен знає:
    Ця пісня – символ твій і мій,
    А в нім є гордість за державу
    І за народ найкращий мій.
 Учитель
      Слова Державного гімну України повинен знати кожний громадянин України.
    Прапор як засіб сигналізації виник у давні часи і поширився по Європі. Це символ міцності й незалежності держави.
Національний прапор України являє собою прямокутне полотнище, яке складається з двох рівних за шириною, горизонтально розташованих смуг: верхньої – синього кольору, нижньої – жовтого кольору.
Жовтий колір – це колір пшеничної ниви, зерна, що дає життя всьому сущому на землі. Це ще й колір жовтогарячого сонця, без ласкавих променів якого не визрів би хліб.
Блакитний колір – це колір ясного, чистого, мирного неба. Отже, наш стяг – пшениця у степу під голубим склепінням неба, символ миру й достатку.
Україні є свято - День прапора. Святкується воно щорічно 23 серпня.
3 учень
 Майоріє прапор України,
А у серці гордість ожива,
В ній достаток щедрого колосся,
Колір сонця душу зігріва.
А блакитний колір – колір неба,
Знак він миру на усій землі.
І його як символ України
Будуть шанувать старі й малі.
Сьогодні прапор України майорить на будинку Президії Верховної Ради, резиденції Президента, його представників в областях і районах. Прапор піднімається при відкритті міжнародних змагань, під час офіційних церемоній, при врученні нагород

Тризуб - герб України. Це ще родовий знак князя Володимира. Слово тризуб містить число три: це число завжди вважалося чарівним. У народних казках розповідається про трьох богатирів, про три бажання, про три дороги, тричі виконане завдання тощо. Щасливим вважалося місто, яке складалося з трьох частин. Тризуб символізує спорідненість поколінь, мир і творчу працю. Це – символ відродження Батьківщини, її традицій, продовження славних сторінок нашої історії. На гербі можна побачити лук, меч, а якщо придивитися – слово «воля», до якої споконвіку прагнув український народ.
4 учень
 Щоб кожен знав, це – Україна,
Ми маєм особливий знак,
Його пізнає вчитель, учень
І хлібороб, шофер, гірняк.
Це знак відродження вітчизни,
Традицій земляків моїх,
Він поколінь єднання вічне,
Знак праці творчої для всіх.
Нам тризуб золотий палає,
Він прославляє рідний край,
Тож герб свій – символ України
Завжди, мій друже, поважай.

Учитель
У кожної країни крім державних символів є ще й народні. Чи знаєте ви які народні символи України?
(Очікувана відповідь – верба, терен, калина, дуб, барвінок, береза, лелека, зозуля, соловей, журавель).
Про народні символи складено багато пісень і легенд, вони використовуються в обрядах, звичаях. їх вишивають на сорочках, рушниках. Народні символи - це наші святині.

Учитель. Зараз нашій країні як ніколи потрібно бути єдиною та згуртованою. На цілісність нашої держави посягнули  вороги і багато наших земляків,  на сьогодні мобілізовано до лав українського війська.
 Вони з честю воюють на сході, відвойовують та захищають кордони нашої держави. Інші українці теж не залишилися осторонь цих подій – велика кількість волонтерів збирає кошти на озброєння, допомогу  військовим і мирним мешканцям на Сході. Навіть маленькі патріоти підтримують військових своїми листами, малюнками та навіть віддають зібрані на іграшки і планшети кошти. Кожен мирний день, який ми проживаємо, ми завдячуємо нашим військовим. Багато українців віддали своє життя за таке звичне для нас мирне українське небо.
На жаль не всі повертаються до своїх домівок , до своїх сімей.
Тож зараз давайте вшануємо пам’ять  всіх загиблих під час АТО хвилиною мовчання.

Вони свiдомо йшли на смерть.
Вони боролись за Вкраïну!
I, проявивши чоловiчу твердь,
Не дали владi утворить руïну.

Вони загинули за нас.
За це уклiн шлемо ïм низький!
Без фальшi, i брехнi всiлякоï й прикрас
Ми кажемо, героï, вам "СПАСИБI" людське.

Та обіцяєм: ми не пiдведем!
I ми ще будем в Украïнi жи
ти!
Всi труднощi разом переживем,
Бо разом ми Вкраïни дiти!

Будем смiятись ворогам на заздрiсть!
Будем щасливими Росiï всiй на злiсть.
Ми застосуємо усю здобуту мудрiсть
I не дамо чужинцям бачить наших слiз!
Практичне завдання  «Голуб миру».
 Вчитель  Зараз кожен учень отримав гарного голуба, який символізує мир на нашій планеті, в центрі якого ви  напишете  побажання. Пропоную вам написати слова підтримки вашим одноліткам, сім’ї яких змушені були покинути свої домівки у пошуках безпеки. А голуб миру буде її охороняти .
 (Діти на птахах пишуть слова вдячності любові до України, побажання та кріплять навколо обрисів України свої голубки)
Звучить мелодія на бандурі у виконанні Ярослава Джуся. Учні записують свої побажання, слова підтримки на голубах з паперу та прикріплюють їх на дошці
Учитель
Як би тяжко зараз нам не було, нам потрібно пам’ятати за що всі ці люди загинули, щоб ми з вами кожного ранку прокидалися та дивилися на мирне небо.
Сьогодні Україна як ніколи потребує підтримки кожного її громадянина, сьогодні кожен із нас є творцем долі своєї держави. І будується наше майбутнє уже зараз, за шкільними партами.  Ми повинні  вчитися любити свою землю, свій народ, культуру, як її любили ті, хто загинув за нашу незалежність у військових діях, названих АТО.
Перед вами на парті лежить серце, на якому ви повинні написати ключове слово, якою ви би хотіли бачити завтра свою Батьківщину. Потім по черзі вам потрібно буде прикріпити «своє» серце у контур політичної карти України і таким чином ми покажемо, що Україна  в наших серцях.

(Учні пишуть побажання та по черзі прикріплюють їх на дошці)

Молюсь за тебе, Україно,
Молюсь за тебе кожен час,
бо ти у нас одна-єдина, -
Писав в своїх віршах Тарас.
Молюсь,- казав він, щоб у тебе
Не було між людьми війни,
Щоб завжди було чисте небо
На нашій стомленій землі.
Щоб завше у садку смерека
Весняним квітом під вікном цвіла
І прилітали з вирію лелеки,
Щоб гомін хвиль послухати Дніпра!
ІV Підсумок уроку.
Учням пропонується закінчити речення
«Я пишаюся тим, що я українець, так як …»
Учитель
У І ст. н. е. римський державний діяч, філософ Цицерон на публічному виступі сказав: «Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона твоя».
На жаль, на сучасному етапі наша країна переживає складні часи. Що може допомогти українцям? Звичайно, уміння розуміти один одного, допомагати один одному, співпереживати. Щоб Україна стала сильною державою, нам усім треба вміти співпрацювати, чути і розуміти один одного,у своєму житті  стати більш терпимими та милосерднішими один до одного, а цей урок переросте в щоденну потребу робити добро. Вірю, що ми зможемо  виховати у собі високі моральні якості та не  втратите власну гідність.

Дай щастя, Боже, нашій Україні,
Такій великій, рідній і єдиній,
У кожне місто і село квітчасте
Пошли любов і світле щастя.
















Свято квітів 

Роботи учнів 7-А класу







«Не згасне свіча пам`яті»
(ШКІЛЬНА ЛІНІЙКА ПАМ'ЯТІ, ПРИСВЯЧЕНА ЖЕРТВАМ ГОЛОДОМОРУ) 

Мета. Ознайомлювати учнів з трагічним минулим нашого народу; вчити дітей бережно ставитися до історії своєї країни, розкривати її як білі, так і чорні сторінки; виховувати здатність кожної людини на скорботу і пам'ять про мільйони загублених життів співвітчизників.
Оформлення: на столику, застеленому чорною українською хусткою, хрестом покладені вишиті старовинні рушники, на них лежить хлібина. Поруч кетяги калини, перев’язані чорною стрічкою. На підставці горять свічки. Ікона та лампадки.
Звучить запис дзвонів

Учениця: Давно  було,  в  роки  ще  ті,  тридцяті,
Коли  багато  з  нас,  ще  просто  не  жили.
Про  ті  часи  вже  є  слова  крилаті.
Не  пощастило  тим,  хто  там  тоді  були.

Біда  спіткала  рідну  Україну,
Хоча  в  біді  завжди  вона  була.
Її  вбивали,  як  нерідную  дитину
Вона  ж  пручалася  тільки,  як  могла.

Її  топтали,  різали,  душили.
Тримали,  як  непотріб.  Як  ніщо.
Замість  життів  то  виросли  могили.
Питається  навіщо?  От  за  що?

Здригалася  земля,  тряслися  води.
Усе  що  мало  серце,  все  тряслось.
Чи  терпів  хтось  таке  з  інших  народів?
О,  Україні  немало  довелось.

Учень : Ви чули, юні і старі,
В нас 33 богатирі
Були сучасники билин,
Добринь ровесники були.
А вік новий... з яких доріг
Привів нам 33-й рік?
Понад селом, як бурелом,
Пройшов великий перелом...

Вед.1: Не було тоді ні війни, ні потопу. А була тільки зла воля одних людей проти інших. І ніхто не знав, скільки живого люду лягло у могили - старих, молодих і дітей.

Вед 2: Це було не стихійне лихо, а зумисне підготовле­ний  голодомор   1932—1933 років.  Це був розбій, свідомо спрямований на фізичне винищення селян, українців. Масове голодування поча­лося ще у грудні   1931   року,  тривало до  вересня 1933 року. 22 місяці народ страждав, мучився, вми­рав. Число жертв — 8 млн. чоловік. Це 1/5 всього населення України.

Вед 1: Моторошний парадокс: вмирали на всеплодючих чорноземах, на безмежних полях і ланах, всіяних житом і пшеницею, на дбайливо доглянутих городах з рясним врожаєм. Чому вмирали? Бо в людей забра­ли все. Все, до останнього колоска, до останньої зер­нини.
Звучить тужлива мелодія
Уениця: Танули на обширах України важкі сніги.
А чи була того року весна? Чи прилетіли до знайомих людських осель довірливі лелеки? Чи співали травневими ночами солов’ї? Ніхто того не бачив і не міг бачити.
На світі - весна, а над селом нависла чорна хмара. Діти не бігають, не граються. Ноги тонесенькі, складені калачиком, великий живіт, голова велика, похилена до землі, а лиця майже немає, самі зуби зверху. Сидить дитина і гойдається всім тілом: назад - вперед. Скільки сидить, стільки й гойдається. І безкінечна пісня напівголосом: їсти, їсти, їсти… Ні від кого не вимагаючи, ні від матері, ні від батька, а так у простір, у світ - їсти, їсти, їсти…

    Маленькі рученьки, простягнуті до Бога… Маленька дівчинка, умираючи, просила Бозю:

Учень 3: Бозю! Що там у тебе в руці?!
Дай мені, Бозю, хоч соломинку…
Щоб не втонути в Голодній Ріці.
Бачиш, мій Бозю, я ще дитинка.
Таж підрости хоч би трохи бодай.
Світу не бачила ще білого, Бозю.
Я - пташенятко, прибите в дорозі.
Хоч би одненьку пір’їночку дай.
Тато і мама - холодні мерці.
Бозю, зроби, щоби їсти не хтілось!
Холодно, Бозю.
Сніг дуже білий.
Бозю, що там у тебе в руці?
Вед 1: Люди ходили по стерні, шукали нірки мишей, розкопували їх, і коли знаходили хоча би жменьку зерна, це було велике щастя. Найстрашніше почалося весною 1933 року, Закінчилися всі крихти зерна, з’явилися перші померлі від голоду.
Вед 2:Люди їли все, що можливо було жувати. Варили цвіт акації, зелену лободу змішували з товченими качанами кукурудзи, і щасливим був той, хто міг додати жменьку висівок. Від такої їжі пухли ноги, тріскалася шкіра.

Відеоролик  «Остання молитва»

Вед 1: Люди тихо вмирали, а живим було байдуже, бо вони божеволіли і дичавіли від голоду. Батьки несли на цвинтар мертвих дітей у мішках, везли на візках у кого була ще хоч якась сила.
Вед 2: В Україні в 1932-1933роках вмирало 17 людей щохвилини,1000 -  людей щогодини, 25 000- щодня.
Вимирали цілі родини, особливо, де було багато дітей.
Учень:        В канаві там лежав хлопчина
                   Ніяк не більше семи літ.
                   Йому б ще круглими очима
                   Дивитись радісно на світ.
                   Та я тоді з ним не балакав,
                   Очей він теж не відкривав,
                   Лежав , зігнувшись, тихо плакав
                   І "хочу їсти" ще стогнав.
                   Він там і вмер, маленький хлопчик,
                   Що мав не більше семи літ,
                   Що навіть думати не міг ще,
                   Чому ж такий жорстокий світ.
                   Чому померла в тридцять третім
                   Ще тисяча людей в селі,
                   Чому не має й не шукає
                   Ніхто вже правди на землі.
                   Минають роки, а в уяві-
                    І досі постать та моя
                   Стоїть на вигоні в канаві,
                   І " хочу їсти" чую я.

Вед 2:Люди божеволіли з голоду. З’являлась моторошна байдужість до мук ближнього, були й випадки канібалізму.  Ледь прийшовши до тями, ці люди у відчаї накладали на себе руки, або назавжди втра­чали розум.
 Кров холоне в жилах, коли чуєш таке.
На фоні мелодії
Учениця: Про Нього й Неї згадувать несила.
Грицьку одбило ноги на війні…
Отож Оксана день у день носила
Його і до колбуду, й до рідні.
Та якось… Ледь живі узріли Гриця:
Сам викотивсь, як пень, через поріг.
Нажерся й виліз на осоння гріться,
Вчинивши нишком людоїдський гріх…
Над морем Чорним чайка голосила.
І в берег бились хвилі день при дні:
«Нема Оксани, що Грицька носила, -
Нема… ані на лаві, ні в труні…».

Вед 1: На   десятиліття   можна   засекретити   архіви.  Можна   замести   сліди   злочину. Можна раз, і вдруге, і втретє переписувати історію . Та з пам'яттю на­роду нічого не вдієш, вона зберігатиме правду. Прав­ду про ті страшні роки, про ті страшні події.

Вед 2: Світ мав би розколотися надвоє, сонце мало б перестати світити, земля перевернутися від того, що було на землі. Але світ не розколовся, сонце сходить, земля обертається, як їй належить. І ми ходимо по цій землі зі своїми тривогами і надіями. Ми, єдині спадкоємці всього, що було.

Учень. Хай палає свіча... хай палає
Поєднає нас вона в цей час.
Хай сьогодні спогади лунають.
Пам'ять чиста, світла і велична,
Пісня й слово хай єднає нас.

Виконується пісня Оксани Білозір «Свіча» та відеоролик про голодомор

Учень   За жінок, чоловіків, дітей;
За малих, дорослих і старих,
Не співала півча похоронна,
Не лунали дзвони за впокій...
Ні труни, ні хрестів, і ні тризни.
Прямо в яму, навіки віків.
Чорна сповідь моєї Вітчизни,
І її затамований гнів.

Учитель: Тож пом’янімо хоч сьогодні, із запізненням у кілька довгих десятиліть, великомучеників нашої історії. Пом’янімо і знайдемо в собі сили пройти за ними дорогою їхнього хресного путі. Не їм це потрібно, а нам. Все, що вони могли сказати світові, вони вже сказали. Тепер наша черга.
Хай у кожному місті й селі, в кожній оселі, в кожній родині старий і малий схилить голову перед пам’яттю невинно убієнних голодом-геноцидом, уклінно припаде до їхніх могил, поставить свічку перед образом Божим. Хай ця хвилина увійде в наші серця тихою молитвою, очистить наші душі від зла.

Хвилина мовчання
















Пеший урок до 25-річчя незалежності  України 
"Україна, якою пишаюся"















Осіння виставка "Є на світі моя Україна - найчарівніша як перлина"
Роботи учнів 8-А класу


Виховна година у 8-А класі "Твоє здоров'я - у твоїх руках"





Немає коментарів:

Дописати коментар